Direktlänk till inlägg 1 februari 2009

Lydnad i Lisselhaga

Av Magdalena - 1 februari 2009 20:44

Så har vi varit i Lisselhaga & tränat lydnad igen. Det gick väl helt ok, inte super men inte heller direkt dåligt.

Det jag är mest stolt över är att hon lät bli att springa & tukta 2 andra hundar som fick hälsa på varandra... Det är inte mkt som får min lilla vovve att reagera men ngt som kan göra henne helt rabiat är när hon ser andra hundar som får hälsa/leka utan att hon får vara med & styra upp...

Första gången jag märkte det var när Hirma & Hella var drygt ett år, tror jag. Om dom fick hälsa minns jag inte eller om dom bara stod å gruffa mot varandra?? Flora satt i bakluckan på mitshin & jag satt på kanten, helt plötsligt skäller hon till & är på väg att flyga över kanten på sidan mot H & H, jag fick tag på henne när hon var halvvägs ute.

En annan gång var efter en lydnadstävling, jag hade hämtat henne inför fotograferingen (vi hade vunnit) när hon ser två främmande hundar hälsa... Då fick hon verkligen ett rabiat anfall:-( Jag kunde ju inte gärna lägga omkull henne där inför alla så det kändes mest som att jag sa snällalillagummansådärfårduintegörafy (jag sa ju naturligtvis åt henne mer än så men det kändes så himla mesigt).

Iallafall, ikväll stod jag & Susanne & pratade i ridhuset. Flora var en bit ifrån mig när det var två andra hundar där som fick hälsa. Jag var imponerande snabb att säga åt henne när hon var på väg att starta upp & sa sen åt henne att komma till mig. Tänkte att det var bäst att ta det säkra före det osäkra & ha henne nära... Hon satt tyst brevid mig även om hon var på helspänn, en klar förbättring!!

När vi kom hem tog vi en snabb rastrunda & när vi nästan var hemma skuttade hon ut på åkern för att sätta sig å bajja. Då hörde jag hur det kom en skoter/cross/4-hjuling men jag hoppades att F skulle hinna sätta sig innan den kom. Men med allt hennes snurrande hann hon så klart inte utan blev helt fokuserad på crossen när den dök upp med en på släp:-( Dom var snälla & stanna å stängde av crossen (helt onödigt men snällt av dom). Såg att Flora var på väg att fundera på om hon skulle "kolla läget", det är nämligen en annan sak som kan få henne att reagera, men av såna här saker blir hon glad & uppspelt... Ropade in henne för säkerhets skull och när dom passera fråga en av dom om hon blev rädd, jag svara så klart nej men lät bli att tala om vad hon kunde göra... Hon springer nämligen fram å tar tag å ruskar om rejält i det dom åker på, har försökt haft henne med i pulkabacken men det är kört:-( Hon blir så jävla glad & hysterisk! Jag var inte helt säker på om den stackars killen på släp hade uppskattat om hon kom i 290 knyck & tog tag i det han åkte på. Jag kanske skulle gjort som vissa små hundsägare å ropat: "det gör inget, hon är snäll..."

Sen hade hon så klart glömt att hon var bajjnödig så jag fick ju säga åt henne ett antal gånger:-( Inte förren crossen försvunnit kom hon på vad det var hon höll på med...

Hon är söt mammas vackra flicka:-)

 
 
Glimz

Glimz

6 februari 2009 13:28

*s* vet precis vad du menar, det där med att säga till när det är fullt med människor runt i kring. Säger man inte till då blir det fel & säger man till så som man vill göra, då blir det fel det också. Lika bra å vara mes.....
BamseKramen till dig -Ninizen

http://www.ninz.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magdalena - 15 augusti 2016 09:28


Av Magdalena - 28 juni 2015 18:42


River o Johan har tävlat Securitas SM, laget kom 2a:-D Skriver mer en annan dag o laddar upp lite filmer. Dom hade 5de bästa lydnaden!!!!!! ...

Av Magdalena - 15 februari 2015 11:12


Igår på klubbens årsmöte var det prisutdelning för bla höstens KM. Jag är sjuk men Johan åkte dit o hämtade pokalen River fick för sin 2a plats i brukset?? ...

Av Magdalena - 9 december 2014 11:20

Uppdateringarna duggar inte direkt tätt nuförtiden...   Vad har hänt då?   Java:Johan & Java har tävlat Securitas SM, dom gjorde en finfin insats o laget kom 2a   Java gjorde nog sin bästa lydnad   På lördagen när det var dags för skyddet så ...

Av Magdalena - 14 december 2013 22:20

Grattis Java med syskon på 6-årsdagen:-D

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Flora & Rivers gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards